Evolutia tehnologiei vs. Evolutia umana

Deși afirmația aceasta este rostită atât de des încât este percepută deja ca un clișeu, e un adevăr: astăzi omul a devenit dependent de tehnologie și telecomunicații.
Dacă stau și mă gândesc la ce diferențe s-au produs în lumea tehnologică în ultimii câțiva ani, îmi dau seama chiar și la o privire „de departe” a subiectului că totul s-a schimbat radical, încât este vorba de o diferență ca de la cer la pământ.
În 2000, pe când aveam numai patru ani, am primit primul meu calculator. Încă îl mai păstrez, ca obiect de muzeu, bineînțeles, căci este mult prea depășit pentru a fi folosit, dar pentru mineare o valoare sentimentală inestimabilă. Era un Compaq cu procesor de 850 de mhz, placă video de 64 mb,  256 mb RAM și un hard de 10 GB. Dacă nu cunoști deloc sectorul, dar ai un smartphone, atunci îți spun că acel calculator era mai slab decât telefonul tău. Mergea foarte lent și rulam pe el doare vreo doua-trei progrămele. De jocuri ce să mai zic… Aveam Volfied, un joc cu Hercule și unul cu motociclete, toate având o grafică foarte, foarte slabă în comparație cu jocurile de acum. Chiar dacă era atât de slab, pot să spun că acel calculator m-a făcut să fiu pasionat de tehnologie. Cu ajutorul lui am ajuns eu să scriu atât de repede pe calculator, sau să mă descurc în orice situație legată de programele de pe calculator. Acel Compaq a fost desfăcut de câteva zeci de ori pentru a vedea ce e înauntru lui și mi s-a întâmplat să îi ard răcitorul lăsându-l în priză și încercând să-l curăț în timp ce se învârtea. Îmi aduc aminte că odată nu am cuplat bine memoriile RAM și a trebuit să cheme tata pe cineva să vadă de ce nu mai merge calculatorul.
Mi-am amintit acum de prima reinstalare de Windows… A fost un eșec total. Am reușit eu, cu chiu, cu vai să instalez Windows-ul, dar n-am știut că mai am nevoie și de niște drivere astfel încât iar a trebuit să apelez la cineva… Ironia sorții, nu?
Hai să mai las deoparte nostalgiile cu Compaq-ul meu că se supără laptopul pe mine… Acum am un laptop cu procesor de 2600 mhz, 3 GB RAM și un hard de 750 GB și tot mai cred că uneori se mișcă prea încet. Au trecut doar 12 ani și dimensiunile s-au redus foarte mult. Exranul ăla avea 34 de centimetrii, era cu tub (ca la televizor), unitatea, la fel, ocupa și ea foarte mult, și am ajuns acum la dimensiunile binecunoscute de laptop cu diagonala de 17’.  Și asta nu e tot. Am văzut zilele trecute pe internet că o firmă din Japonia a scos la vânzare cu 78 de dolari (270 de RON) un fel de calculator de dimensiunile unui stick usb normal. Vă întrebați cum funcționează? Se conectează simplu, printr-un cablu HDMI la televizor, se cuplează un mouse și o tastatură wireless și, gata, ai un calculator care rulează ultima versiune de Android 4.
Dacă tot am adus aminte de Android nu pot să nu îmi aduc aminte de Nokia-ul meu 1100. Era atât de haios să joc pe el Snake, chiar și fără touchscreen de 4’ sau alte câte și mai câte inovații ce nu erau acum câțiva ani.
Tehnologia a evoluat și va evolua continuu. Dacă acum privesc anul 2000 și văd cât de involuată era tehnologia, sunt sigur că și copiii mei vor avea aceași părere despre anul 2012.
Tehnologia evoluează, și pe măsură ce ea evoluează, mie mi se pare că noi involuăm. Devenim din ce în ce mai dependenți de aparatură. Vom ajunge oare în stadiul în care să fim ghidați în totalitate de tehnologie? Și dacă da, dacă vom acționa în funcție de măsurătorile, calculele sau predicțiile tehnologiei, atunci nu vom fi supușii tehnologiei? Nu va ajunge ea, tehnologia, să ne conducă viețiile? Vom ține pasul cu tehnologia sau o vom lăsa pe ea să ne conducă? Asta cred că  vom afla în timp…

Colaborare de idei cu Sergiu 😉

Lasă un răspuns

